Een masterplan voor Zuidoost of een speelbal voor de politiek

04 Don Ceder.jpg
Door Don Ceder op 14 december 2020 om 09:30

Een masterplan voor Zuidoost of een speelbal voor de politiek

Het Masterplan Zuidoost is met veel bombarie aangekondigd door dit college, maar lijkt een zeepbel te worden. Een gemiste kans met grote gevolgen. In 1966 sloeg burgemeester Gijs van Hall van Amsterdam de eerste paal van de Bijlmer en zei toen trots: ‘Nergens in de wereld is tot nu toe een mooiere en modernere stad van een dergelijke omvang tot uitvoering gekomen.’ Deze belofte laat echter al een aantal decennia op zich wachten.

Burgemeester Halsema sprak dit jaar van een verwaarloosde bestuursorganisatie. Vanwege de aanhoudende uitdagingen waar het stadsdeel mee kampt heeft het college een groots offensief aangekondigd waarbij er de aankomende 20 jaar (!) specifieke aandacht zou komen voor het wegwerken van de chronische achterstanden op het gebied van armoede, onderwijs, huisvesting, veiligheid en gezondheid. Daar waar Zuidoost nu nog helaas een aantal negatieve lijstjes aanvoert moet Zuidoost in 2040 een toonbeeld zijn voor de rest van de stad.

In januari waren de partijen in de raad nog positief. Maar Halsema waarschuwde toen al: ‘Dit plan heeft alleen kans van slagen als de aanpak wordt gedragen door de raad voor een langere periode.’ De coalitie van Groenlinks, D66, PvdA en de SP heeft vrijwel niets met dat advies gedaan blijkt nu tijdens de begrotingsbehandelingen. En ook burgemeester Halsema maakt zich er makkelijk van af door het van de coalitiepartijen af te laten hangen.

In de begroting lezen we namelijk dat het aangekondigde masterplan financieel gezien niet zoveel voorstelt. Er is geld uitgetrokken voor de komende 2 jaar, maar dat geld komt van het Rijk. Sterker nog, na die 2 jaar is er 0 euro bestemd voor dit masterplan van 20 jaar. Wat is er dan zo master aan dit plan? Noem het dan gewoon een proefballonnetje.

Er wordt gezegd: we gaan niet over de keuzes van toekomstige colleges. Maar in dezelfde begroting worden flinke bezuinigen wel gewoon doorgeschoven naar de volgende raadsperiode. Een gelegenheidsargument dus. Waarom kan er geen lange-termijn financiering bestemd worden voor het Masterplan? De enige reden die ik kan bedenken is een vrij simpele maar wel pijnlijke conclusie: omdat er geen politieke wil is.

De ChristenUnie heeft een voorstel gedaan om het masterplan in ieder geval de komende 10 jaar te financieren. Ik reken op herbezinning en steun van de coalitiepartijen. Ik kijk ook naar de PvdA, die jarenlang de politiek in Zuidoost aangevoerd heeft met behulp van het vertrouwen van kiezers, in de hoop dat ze het juist op dit soort cruciale momenten voor het stadsdeel zullen opnemen.

Het lijkt erop dat het masterplan niet veel meer wordt dan een speelbal van politieke keuzes die telkens naar de toekomst wordt geschoven. We staan daarmee aan de start van een gigantische zeperd, een plan dat de geschiedenis in zal gaan als een onvoltooide belofte aan het stadsdeel van de toekomst.

Daarom mijn oproep. Reserveer geld voor langere termijn, laat de speelballen in de Arena en maak de voorspelling van burgemeester Van Hall uit 1966 waarheid. We wachten al te lang.