Lijsttrekker Don Ceder op bezoek bij vluchtelingengroep 'Wij Zijn Hier'

WhatsApp Image 2017-12-20 at 14.50.01
Door ChristenUnie Amsterdam op 20 december 2017 om 18:01

Lijsttrekker Don Ceder op bezoek bij vluchtelingengroep 'Wij Zijn Hier'

Vanmiddag zijn lijsttrekker Don Ceder en kandidaat Gerjan van den Heuvel langs geweest bij een groep uitgeprocedeerde asielzoekers. Deze mensen zijn al meerdere malen weggestuurd van de plek waar ze zaten. Sommigen van hen zijn al jaren in Nederland.

De groep Wij Zijn Hier, een groep van 80 uitgeprocedeerde asielzoekers, heeft sinds afgelopen zondag de Christus Koningkerk in gebruik genomen. De kandidaat-gemeenteraadsleden werden hartelijk ontvangen en kregen zelfs cake aangeboden. Eén van de asielzoekers, Mohammed, gaf aan dat er niet altijd te eten is. Ook was er geen verwarming in de kerk aanwezig. Don bood de asielzoekers aan om langs te komen bij de kerstmaaltijd van zijn kerk. Er werd enthousiast ingegaan op het aanbod.

De ChristenUnie in Amsterdam is van mening dat er ook voor deze mensen gezorgd moet worden. De partij stelt voor dat de gemeente in overleg gaat met maatschappelijke organisaties als het Leger des Heils en Vluchtelingenwerk om te zoeken naar een duurzame invulling van begeleiding en vangnet voor deze doelgroep. Dit moet resulteren in een betaalbaar actieplan.

De ChristenUnie vindt dat iedereen recht heeft op onderdak. Dat geldt ook voor uitgeprocedeerde asielzoekers en staatlozen. Zolang de buitenschuldregeling onvoldoende werkt of landen van herkomst onvoldoende meewerken aan terugkeer mogen uitgeprocedeerden daar niet de dupe van zijn. De gemeente heeft op basis van artikel 93 en 94 van de Grondwet zorgplicht en moet minimale opvang (bed, bad en brood) bieden, ook wanneer de landelijke regeling hiervoor is stopgezet. Overdag horen deze mensen niet op straat te zwerven; initiatieven voor scholing en vrijwilligerswerk worden aangemoedigd.