ChristenUnie: 'Huldigingen Ajax op Museumplein'

huld.jpg
Door ChristenUnie Amsterdam op 26 april 2019 om 10:00

ChristenUnie: 'Huldigingen Ajax op Museumplein'

De ChristenUnie wil dat eventuele huldigingen van Ajax weer op het Museumplein gehouden zullen worden.

Het is goed mogelijk dat Ajax dit voorjaar binnen een maand drie prijzen wint en er drie huldigingen zullen plaatsvinden in de stad. De stad verdient bij het winnen van een prijs een goed voorbereide, ordelijke, veilige en feestelijke huldiging, wat de ChristenUnie betreft op het Museumplein. Om dit scenario goed te laten verlopen is het goed om nu al duidelijkheid te verkrijgen over mogelijk aangewezen locaties en afspraken met Ajax, supporters, bewoners, ondernemers en politie.

Fractievoorzitter Don Ceder: "Het is belangrijk dat wij als stad hier op voorbereid zijn. Onduidelijkheid is volstrekt onnodig. Wat de CU betreft: alle huldigingen op het Museumplein op een ordentelijke en feestelijke wijze met oog voor bewoners en ondernemers. Met een goede organisatie zetten we ook een positieve toon voor de vele huldigingen die waarschijnlijk zullen volgen tijdens deze collegeperiode."

De fractie van de ChristenUnie vindt dat het college zo snel mogelijk helderheid moet verschaffen over de vraag waar mogelijke huldigingen van Ajax mogen plaatsvinden. Dat draagt bij aan een goede sfeer tussen de gemeente en stakeholders en daarmee aan een feestelijke huldiging waar mooie sportprestaties in het zonnetje gezet worden. Ajax is belangrijk voor de stad Amsterdam. De club heeft een maatschappelijke samenbindende functie en stimuleert vele kinderen om te sporten. Tevens kan een goede voorbereiding bijdragen aan goed lopende toekomstige huldigingen.

Oud woordvoerder supportersvereniging en huidig fractieondersteuner CU, Sander Huisman: "Ajax hoort waardig te worden gehuldigd. Dus op het Museumplein. Als dit goed wordt geregeld met alle betrokkenen dus ook de supportersverenigingen en de club Ajax zal dit goed en veilig verlopen. In dat kader is het belangrijk hier zo vroeg mogelijk helderheid over te verschaffen."