ChristenUnie wil maatregelen na schietpartijen

blue-light-73088_1280.jpg
Door ChristenUnie Amsterdam op 12 augustus 2019 om 15:14

ChristenUnie wil maatregelen na schietpartijen

De ChristenUniefractie in Amsterdam wil maatregelen na de vele schietpartijen van de afgelopen weken. De partij wil onder andere verscherpt cameratoezicht in gebieden waar de schietpartijen plaatsvonden. De fractie roept het college via schriftelijke vragen op om actie te ondernemen.

In de afgelopen 4 dagen zijn Amsterdamse wijken op verschillende dagen geconfronteerd met schietpartijen in de openbare ruimte, soms meerdere op 1 dag. Op 8 augustus 2019 vond bij de flat Hogevecht een schietpartij plaats waarbij een man om het leven is gekomen; op 10 augustus vond op zowel IJburg waar 2 personen gewond zijn geraakt en in Zuidoost aan de Dickenslaan waar iemand gewond is geraakt een schietpartij plaats. En op 11 augustus is er een granaat gevonden aan de Snodenhoekpark in Zuidoost en op dezelfde dag is er geschoten in Geuzenveld, waarbij een kogel een woning heeft geraakt. En in de nacht van 11 op 12 augustus is er geschoten aan de hoofdweg, waarbij een kogel een woning heeft geraakt. De ChristenUnie maakt zich ernstig zorgen over de schietpartijen in de publieke ruimte, de veiligheid van Amsterdammers en ziet graag concrete maatregelen op zowel korte- en langere termijn. De ChristenUnie wenst hierbij op korte termijn verscherpte cameratoezicht op plaatsen waar meerdere schietincidenten de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden (zoals station kraaiennest in Amsterdam Zuidoost)

Onlangs schreef fractievoorzitter Don Ceder onderstaande persoonlijke brief in Het Parool:

"Het hele land heeft het nieuws meegekregen, de liquidatie vorige week voor metrostation Kraaiennest. Het raakte mij diep. Ik ken de familie en rouw met hen mee. Ik heb gezien hoe ze grip probeerden te krijgen op de invloeden op zijn leven, maar de roep van het straatleven was sterk. Zijn dood is geen incident.

Schietpartijen zijn ondertussen aan de orde van de dag in Amsterdam en met name in Zuidoost. Afgelopen week nog een schietpartij in Holen­drecht, een dodelijke schietpartij bij Hoptille in mei, de schietpartij bij Kikkenstein in juni, een enorme plofkraak bij metrostation Ganzenhoef. De 19-jarige Bolle die vorig jaar op loopafstand van het huis waar ik ben opgegroeid werd doodgeschoten. Het houdt niet op. En voor de gemeenschap is de maat vol. We zijn moe. Onze tranen raken op. Hoeveel begrafenissen moeten we dit jaar nog bijwonen?

We zijn er klaar mee. Met de drugsoorlog, de rouwende moeders, dat onze vrienden doodgeschoten worden op straat. Met het gevoel dat je niet veilig naar de winkel kan en de kogels tot in je woonkamer vliegen. We willen dat de stad veel meer inzet op beëindiging van de drugsoorlog, de oorzaken aanpakt en vroegtijdig ingrijpt wanneer jongeren erin gezogen dreigen te worden. Een oproep daarom aan eenieder: de jongeren in de drugshandel, handhavers, burgemeester en wethouders en de hele stad: stop het geweld. Nu.

Meerdere politieke partijen hebben hier de afgelopen periode aandacht voor gevraagd, de urgentie is hoog en de schietpartijen nemen toe. Ja, we moeten moeilijke en ongemakkelijke gesprekken met elkaar voeren.

Laten we gezamenlijk naar oplossingen toewerken en de gemeenschap erbij betrekken: meer handhaving op straat, bereik jongeren eerder dan de criminelen die hen gouden bergen beloven, ondersteun ouders die het moeilijk hebben. En laten we de ontwrichtende effecten en de donkere keerzijde van de vraag naar drugs in de ogen aankijken en bespreken. Voor onze jongeren.

Morgen (2 augustus) houden een aantal organisaties een ‘Stop the violence’ mars op initiatief van de kerk waar de moeder van één van de doodgeschoten jongeren en ik deel van zijn. Elke Amsterdammer is uitgenodigd om deel te nemen en in eenheid te laten zien dat we niet accepteren dat onze stad wegglijdt. Wij zullen lopen. Voor vrede. Tegen geweld. Voor onze gemeenschap. Tegen doden. Voor Amsterdam."

De fractie stelt vandaag de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

• Is het college het ermee eens dat schietpartijen in de publieke ruimte ten alle tijden voor een onveilige situatie zorgen voor omwonenden en het voorkomen ervan een hoge prioriteit kent?
  • Heeft het college sinds 2019 extra maatregelen genomen om schietpartijen te voorkomen en zo ja, welke?
  • Ziet het college aanleiding om extra maatregelen te nemen in de buurten waar deze incidenten hebben plaatsgevonden? Zo ja, welke?
  • Inmiddels is in een aantal incidenten van het afgelopen jaar bekend dat deze druggerelateerd zijn: wat is de visie van het college aangaande het vervoer, verkoop, vervaardigen en gebruik van drugs in Amsterdam in verhouding met ondermijning, schietpartijen en (jeugd)criminaliteit?
  • Ziet het college aanleiding om extra cameratoezicht te plaatsen op specifieke plaatsen om het gevoel van veiligheid te vergroten?
  • Heeft het college contact met bewoners op plaatsen waar deze schietpartijen hebben plaatsgevonden? Zo ja op welke wijze?
  • Krijgen de bewoners die kogels door hun ramen en muren hebben gekregen ondersteuning van de gemeente? Zowel mentaal als financieel?