ChristenUnie: "Organiseer vrijblijvende wapeninzamelingsactie in Amsterdam"

pistool
Door ChristenUnie Amsterdam op 13 december 2019 om 11:45

ChristenUnie: "Organiseer vrijblijvende wapeninzamelingsactie in Amsterdam"

De fractie van de ChristenUnie wil dat er in Amsterdam een wapeninzameling gehouden wordt na de vele geweldsincidenten van het afgelopen jaar. Eerdere inleveringsacties waren een succes zoals de actie in Rotterdam[1]. Daar werden 262 wapens ingeleverd waaronder 60 vuurwapens. De ChristenUnie wil dat er in elk stadsdeel een inleveractie georganiseerd wordt waarbij iedereen zijn of haar wapen kan inleveren zonder dat daar een straf op volgt. Bij voorkeur kan er begonnen worden in Zuidoost waar nu ook de actie #Amsterdamontwapent wordt uitgerold en waar de problematiek sterk naar voren komt.

Een inleveractie kan er volgens de ChristenUnie voor zorgen dat veel wapens en zelfs vuurwapens zullen worden ingeleverd. Op die manier wil de fractie ervoor zorgen dat zoveel mogelijk wapens uit onze samenleving worden geweerd waarmee we de Amsterdamse samenleving weer een stukje veiliger maken. Fractievoorzitter Don Ceder: "Ieder wapen wat niet meer illegaal in bezit is van iemand op straat is winst. Veel jongeren worden gemakkelijk de criminaliteit ingezogen en in de straatcultuur wordt wapenbezit gezien als iets stoers. Een vrijblijvende wapeninzameling kan juist voor deze jongeren een mogelijkheid zijn om uit de cirkel van geweld en criminaliteit te stappen."

Raadslid Don Ceder dient vandaag schriftelijke vragen in waarin hij het college vraagt om met de politie in gesprek te gaan om de wapeninzamelingsactie in de stad te organiseren. De ChristenUnie wil graag dat de actie in alle stadsdelen georganiseerd wordt en dat er begonnen wordt in Zuidoost.