ChristenUnie: 'Coronacrisis kans om witwaspraktijken op te sporen'

amsterdam-3736145_1280.jpg
Door ChristenUnie Amsterdam op 7 april 2020 om 13:00

ChristenUnie: 'Coronacrisis kans om witwaspraktijken op te sporen'

De fractie van de ChristenUnie in Amsterdam vraagt het college van burgemeester en wethouders om juist nu extra op te treden als het gaat om het opsporen van witwasprijkten en vermening van boven- en onderwereld. de fractie stelt vandaag schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

Fractievoorzitter Don Ceder: "De coronamaatregelen hebben een enorme impact op Amsterdam. Dezelfde maatregelen bieden tegelijkertijd ook nieuwe mogelijkheden om verdacht gedrag gelinkt aan illegale activiteiten makkelijker op te sporen. Dat geldt bijvoorbeeld voor illegale airbnb-verhuur, maar ook juist voor winkels die normaliter voor witwasconstructies worden ingezet. Wij willen dat dit college alles op alles zet om tijdens deze periode witwaspraktijken op te sporen en zo ondermijning in de stad effectief aan te pakken."

Door de maatregelen die genomen zijn ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus liggen veel sectoren in de stad gedeeltelijk of volledig stil. Met name bijvoorbeeld de horeca en toeristenbranche. Voor veel ondernemers is dit een strop en is dit een vreselijke en onzekere tijd. Het is daarom goed dat stad en land nadenken over wie er gecompenseerd moet worden en hoe dit zou moeten worden ingericht.

Daarnaast is uit onderzoek bekend dat er via zogenaamde ‘nutellawinkels’, ‘telefoonshops’, vastgoed, coffeeshops, kleine toko’s en hotels of andere winkeltjes regelmatig geld witgewassen wordt. De fractie van de ChristenUnie wil weten in hoeverre de huidige situatie kansen biedt om deze witwaspraktijken beter op te sporen.

Zo is het bijvoorbeeld goed mogelijk dat sommige toeristenwinkeltjes om deze reden open blijven ten tijde van de corona maatregelen, terwijl er nauwelijks toeristen in de stad zijn en kan het zijn dat zij in deze tijd in vergelijking met normale tijden een onverklaarbaar hoge omzet opgeven. Ook is het denkbaar dat er nieuwe witwas financieringsconstructies zullen ontstaan de komende periode.

Zo zijn er meerdere voorbeelden te bedenken waarbij witwassen juist nu makkelijker aan het licht kan komen. Daarnaast vreest de fractie voor een toename van afpersingen, als gevolg van het niet meer kunnen voldoen aan financiële verplichtingen ontstaan uit illegale financieringsconstructies. De fractie van de ChristenUnie wil dat we deze uit nood geboren unieke kans optimaal benutten om zo ondermijning en de vermenging van de boven- met de onderwereld effectief aan te pakken.