Voorstel ChristenUnie en CDA 'Waardig Ouder Worden' unaniem aangenomen door Amsterdamse gemeenteraad

wow.jpg
Door ChristenUnie Amsterdam op 10 september 2020 om 21:20

Amsterdamse senioren zijn waardevolle inwoners van onze stad.  De ChristenUnie is daarom erg blij dat vandaag het mooie initiatief ‘Waardig Ouder Worden’ is aangenomen door de Raad. Samen met het CDA is dit voorstel geschreven als doorvertaling van het ‘Manifest Waardig Ouder Worden’, wat volledig is omarmd door het kabinet en de minister van Volksgezondheid. Waarvan het ‘Pact voor de Ouderenzorg’ ook is ondertekend door de gemeente Amsterdam.

Senioren hebben onze samenleving helpen opbouwen. Vaak vervullen zij na pensionering nog een belangrijke bijdrage aan de samenleving via mantelzorg en vrijwilligerswerk. Bovendien zijn senioren als (groot)ouders een belangrijke steunpilaar in de familie. Tegelijk gaat ouderdom ook vaak gepaard met kwetsbaarheid en afhankelijkheid op verschillende gebieden van het leven. Daarom wil de ChristenUnie met dit initiatief investeren in goede zorg en ondersteuning, goede huisvesting en in activiteiten die eenzaamheid tegengaan.

Amsterdam als dementievriendelijke stad, het ontzien van mantelzorgers met een zware zorgtaak zijn enkele van de voorstellen uit het initiatief. Bewegen en sporten is belangrijk op elke leeftijd, ook voor senioren. Daarom is het belangrijk dat dit betaalbaar is en daar wil de ChristenUnie de gemeente toe aanmoedigen. Wat de ChristenUnie ook erg belangrijk vindt is het zoeken naar ondersteuning vanuit de gemeente voor levenseindebegeleiders en hospices. Het bezoeken van ouderen, het beantwoorden van levensvragen, een luisterend oor bieden en helpen waar nodig.

Fractie-voorzitter ChristenUnie Amsterdam Don Ceder: ‘Amsterdam is een grote stad waar we snel langs elkaar kunnen leven en onze senioren kunnen vergeten. Door onze voorstellen krijgen zij de aandacht die ze verdienen en een waardevolle plek in de Amsterdamse samenleving.’ Waardig ouder worden hoort vanzelfsprekend te zijn. Ook in Amsterdam. De ChristenUnie hoopt met de voorstellen van ‘Waardig Ouder Worden’ dit dichterbij te hebben gebracht.