Actie! #NiemandOpStraat moet weer een leidend principe worden in Amsterdam

dakloos.jpg
Door ChristenUnie Amsterdam op 3 december 2020 om 09:00

Actie! #NiemandOpStraat moet weer een leidend principe worden in Amsterdam

Een brede coalitie van Amsterdamse oppositiepartijen, vluchtelingen en dak- en thuislozen organisaties schaart zich achter het online initiatief om tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad op donderdagochtend 3 december solidariteit uit te spreken met dak- en thuislozen middels de hashtag #NiemandOpStraat.

Op 1 december werd de opvang voor dak- en thuislozen in het kader van de winterkouderegeling gesloten. Daardoor kwamen minstens 100 mensen weer op straat te staan. Het vriest nog niet, maar ook met 5 graden vinden de demonstranten het onmenselijk om mensen de straat op te sturen. Jazie Veldhuyzen (BIJ1): “Het stadsbestuur van GroenLinks, D66, PvdA en SP weigert echter om zelf voor noodopvang te betalen, als gevolg daarvan slapen sliepen mensen vannacht in de kou op straat.”

Ondertussen bezuinigt het college ook nog op de noodopvang voor dakloze gezinnen. Efraïm Hart (ChristenUnie): "Het is onvoorstelbaar dat dit linkse college bezuinigt op de noodopvang voor dakloze gezinnen. Hopelijk keren partijen nog op hun schreden terug om te voorkomen dat ook kinderen op straat terecht kunnen komen. Wij pleiten al langer voor een permanente 24 uurs opvang voor alle dak en thuislozen. De coronacrisis heeft hun lot meer zichtbaar gemaakt. Dit is hét moment om echt sociaal te investeren en een permanente opvang te regelen voor een ieder."

Er is momenteel een dak- en thuislozen crisis gaande in Nederland. In Amsterdam zitten alle bestaande voorzieningen vol en de wachtlijsten ervan lopen op tot wel twee jaar. Het falend asielbeleid zorgt er ook voor dat vluchtelingen en ongedocumenteerden op straat komen staan, nauwelijks toegang hebben tot voorzieningen en extreem kwetsbaar gemaakt worden voor uitbuiting. Ook stromen mensen nauwelijks door naar reguliere huisvesting. Ondanks dit alles willen de coalitiepartijen flink bezuinigen op de noodopvang voor dak- en thuisloze gezinnen. Ondertussen worden er duizenden dure woningen gebouwd die de meeste Amsterdammers nooit kunnen betalen en worden er aan de lopende band sociale huurwoningen verkocht.

Kortom: het is tijd voor actie. Amsterdam is de hoofdstad van een van de rijkste landen op aarde. Het is tijd om het credo ‘in Amsterdam slaapt er niemand meer op straat’ weer populair te maken. Ayşegül Kiliç (DENK): “Het college kiest er voor om mensen in de kou te laten staan. Wij kiezen ervoor om ze warm op te vangen in deze kou.”

Actievoeren werkt. De ochtend nadat deze actie dinsdag aangekondigd werd het besluit genomen om de opvang in het kader van de winterkouderegeling toch weer te openen. Maar het blijft de vraag wanneer het stadsbestuur iedereen weer op straat zet, omdat zij geen permanente noodopvang willen openen. Deze actie gaat daarom gewoon door. Wij roepen iedereen op om mee te doen met deze online lawaaidemo door van je te laten horen tijdens de commissie Zorg, Jeugdzorg en Sport op donderdagochtend 3 december tussen 09.00 en 12.30 uur. Wil je meedoen? Spreek solidariteit uit met dak- en thuislozen op sociale media met de hashtag #NiemandOpStraat!

Namens de organisatoren:

ChristenUnie Amsterdam, Afrikaanse vluchtelingen collectieven, Amsterdam BIJ1, Amsterdam City Rights, Askv Steunpunt Vluchtelingen, Belangenvereniging MDHG, Bond Precaire Woonvormen, DENK Amsterdam, Gelukszoekers, Housing and homeless shelter, Marokkaanse Vrouwen Vereniging Nederland -MVVN, New Urban Collective, Niet te Koop, Stop Blackface, Stop Dakloosheid Amsterdam, Partij voor de Dieren Amsterdam, Vrouwen Tegen Uitzetting en Wij Zijn Hier.