ChristenUnie wil verandering beleid na opnieuw geval van gedwongen prostitutie

Wallen
Door ChristenUnie Amsterdam op 2 augustus 2018 om 15:00

ChristenUnie wil verandering beleid na opnieuw geval van gedwongen prostitutie

Gisteren werd bekend dat er in het door de gemeente geïnitieerde bordeel ‘My Red Light’ sprake zou zijn van gedwongen prostitutie. Nog schokkender was het feit dat bekend werd dat meldingen die hierover werden gedaan door gemeente en politie niet juist zouden zijn afgehandeld. De bestuursvoorzitter van het raambordeel zei tegen AT5 dat de politie meldingen over gedwongen prostitutie niet serieus neemt en dat de 'strenge regelgeving' van de gemeente voor een averechts effect zorgt.

My Red Light belde bijvoorbeeld zelf de politie nadat een prostituee aangaf dat ze gedwongen werd, maar er kwamen geen agenten omdat een mail door een technisch probleem niet aankwam. Daarna was de vrouw spoorloos. Het afgelopen jaar zou volgens AT5 het bestuur van My Red Light vier meldingen van mensenhandel hebben gedaan. Slechts in twee van de gevallen heeft de politie ingegrepen. Ons raadslid Don Ceder stelt dat we als stad op deze manier de vrouwen in de steek laten en dat het verschrikkelijk is dat dit in Amsterdam gebeurt.

AT5 schrijft over de kwestie bij My Red Light: “Geen pooiers en geen mensenhandel. Althans dat was het idealistische idee van het 'gemeentebordeel', waar Eberhard van der Laan zich hard voor maakte. Maar na een jaar blijkt de realiteit anders. Ook ‘My Red Light’ krijgt te maken met sekswerkers die worden gedwongen. Bestuursvoorzitter Le Clercq: 'We zijn met idealen begonnen waarvan we nu weten dat die niet kloppen. Ik heb ooit beweerd dat er nauwelijks mensenhandel en dwang heerst op de Wallen, maar daar ben ik van teruggekomen.'”

Als ChristenUnie Amsterdam zijn we verbolgen over de onthutsende feiten die nu aan het licht zijn gekomen. We willen opheldering over de situatie bij My Red Light en hebben samen met het CDA vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Het bestuur van My Red Light geeft aan dat zij zien dat er bij vrouwen een grote terughoudendheid bestaat om melding te doen van dwang. Als ChristenUnie willen we dat de gemeente dit erkent en daarop acteert. Met het huidige beleid sluit de gemeente haar ogen voor de realiteit.

Raadslid Don Ceder laat vandaag in de Telegraaf weten dat ook het stadsbestuur de hand in eigen boezem moet steken en dat ook de gemeente verantwoordelijk is voor deze schrijnende situatie. Ceder: “Als stad laten we vrouwen in de steek met ons beleid. We roepen over de hele wereld trots dat we een vrije stad zijn, maar de realiteit is dat niet elke Amsterdammer vrij is.”