Amsterdamse gemeenteraad doet oproep Kinderpardon

children-close-up-crowd-764681
Door ChristenUnie Amsterdam op 11 september 2018 om 12:00

Amsterdamse gemeenteraad doet oproep Kinderpardon

De Amsterdamse gemeenteraad spreekt zich uit voor een kinderpardon en wil dat burgemeester Halsema staatssecretaris Harbers actief gaat oproepen een kinderpardon te realiseren. Een aangekondigde motie op initiatief van raadslid Don Ceder van de ChristenUnie wordt door Groenlinks, D66, PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Denk, Partij van de Ouderen, en Bij1 ondersteund en mede-ingediend en kan daarom op een ruime meerderheid in de gemeenteraad rekenen.

De partijen vinden dat gewortelde kinderen die hier langer dan vijf jaar verblijven, hier dienen te blijven omdat dit hun thuis is. De procedures zijn momenteel zo ingericht dat kinderen lang in onzekerheid kunnen blijven. Daarnaast vinden de partijen dat het zogeheten ‘meewerkcriterium’ zo strikt wordt toegepast dat bijna geen enkel geworteld kind nog een kinderpardon kan krijgen. Een onwenselijke situatie, aldus de raad.

ChristenUnie raadslid Don Ceder: “In het afgelopen weekend hebben we gezien hoe urgent het is dat we snel met een goede oplossing komen voor deze kinderen. Ik ben blij dat een ruime meerderheid in de raad vindt dat Amsterdam haar verantwoordelijkheid dient te nemen en bij de staatssecretaris gaat pleiten voor een andere oplossing dan uitzetting. Wat mij betreft betekent dat ook snellere duidelijkheid tijdens een procedure en een barmhartige toepassing. Onze boodschap aan de staatssecretaris als het gaat om gewortelde kinderen die uitgezet dreigen te worden: ze zijn al thuis.”