Het BIMS-akkoord

04 Don Ceder.jpg
Door Don Ceder op 28 februari 2018 om 20:08

Het BIMS-akkoord

De afgelopen weken heb ik een flink aantal debatten achter de rug.. en er volgen de komende weken nog een paar. Hoewel het soms best spannend kan zijn, vind ik het ergens ook wel leuk om mensen in de zaal proberen te overtuigen van nieuwe en mooie plannen waarvan ik denk dat deze onze stad een stuk leefbaarder zouden maken

Gisteravond bijvoorbeeld hadden wij een debat over o.a. de arbeidsmarkt in Amsterdam Zuidoost. In het stadsdeel waar ik ben opgegroeid bestaat er al jaren een vreemde kloof: aan de ene kant van het spoor hebben we een bedrijfsgebied dat volgens onderzoek het belangrijkste economisch gebied van Nederland is.. met wel 1200 bedrijven, 50.000 arbeidsplaatsen en de hoofdkantoren van o.a. Bijenkorf, Tesla, Macdonald's, DAS, ING en de Deutsche Bank.

Aan de andere kant van de metrospoor hebben we de inwoners van het stadsdeel waar het percentage jeugdwerkloosheid, geregistreerde werkloosheid en minima huishoudens ver boven het gemiddelde ziet. Ook zien we dat het aandeel van mensen die zowel in Zuidoost wonen en werken totaal niet in evenwicht is. Dit moet anders.

De gemeente heeft een aantal projecten uitgezet, maar deze richten zich voornamelijk op alleen de entertainment bedrijven (Ziggo Dome, Pathe) en mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zijn mooie stappen, maar hoe zit het met de high potentials en pas afgestudeerden in Zuidoost die aan de slag willen en kunnen?

Ik stel daarom het BIMS-akkoord voor. BIMS staat heel simpel voor: Bedrijven & Inwoners moeten samenwerken. Een akkoord tussen de hoofdkantoren (en andere bedrijven), het stadsdeel Zuidoost en onderwijsinstellingen met simpele maar concrete stappen om de doorstroom van de ene kant van het spoor naar de andere kant te bevorderen.

Een aantal van de punten die in het BIMS-akkoord zouden moeten staan zijn:

1. Een maandelijkse vacaturekrant specifiek gericht op postcodes in Zuidoost en verspreiding via onderwijsinstellingen in Zuidoost en stadsdeelkantoor.

2. Bedrijven reserveren jaarlijks een aantal plaatsen voor stageplekken door middel van een goede samenwerking met de scholen, met concreet uitzicht op werk. Scholieren hebben verschrikkelijk veel moeite om een stageplek te vinden in Amsterdam, dit terwijl de economie aantrekt, er steeds meer vacatures vrijkomen en er meer mogelijkheden zijn. We moeten de verbinding gaan opzoeken.

3. Laat klassen jaarlijks vaste snuffelbezoekjes brengen aan de hoofdkantoren, zodat jongeren zich alvast kunnen voorbereiden en relevante vragen kunnen stellen.

4. Stel BIMS-ambassadeurs aan: zichtbare rolmodellen van mensen woonachtig in Zuidoost waar mensen op bepaalde momenten terechtkunnen voor vragen. De kracht van representatie kunnen we niet meer onderschatten.

5. Zorg dat het aandeel social return omtrent projecten in Zuidoost voornamelijk wordt besteed aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die in Zuidoost wonen

Verandering is mogelijk, maar komt vaak pas tot stand als meerdere partijen bereid zijn om samen te werken en elkaar aanspreken op elkaars verantwoordelijkheid. Mocht ik in de raad komen dan is dit 1 van de allereerste punten die ik ga onderzoeken. Van een aantal kantoren weet ik dat de wil er is (want goed personeel is altijd welkom).. alleen moeten we af van een beleid die vooral op korte termijn succes wilt laten zien en doelstellingen wilt kunnen afvinken. Dit is 1 van de punten waarom ik de komende weken campagne blijf voeren en hoop dat we de gemeenteraad in komen: We gaan ervoor!