Aankoop panden binnenstad voor wonen of maatschappelijke functie

tjitskepf
Door Tjitske Kuiper op 13 december 2021 om 09:02

Aankoop panden binnenstad voor wonen of maatschappelijke functie

De stad is op weg naar haar 750 jarig bestaan. In de aanloop hier naartoe willen velen een verbetering in het wallengebied. Minder drugs- en alcoholoverlast, minder toerisme dat zich komt vergapen aan mensen die achter de ramen zitten. De overlast is zo erg dat zelfs handhavers na 14.00 uur hier geen diensten meer draaien omdat het dan te gevaarlijk is voor hen. Het wereldwijde imago  van Amsterdam als de stad waar alles mag en kan komt helaas voor een groot deel overeen met de werkelijkheid. Raadsbreed is er dan ook de wens om dit te verbeteren.

Een van de manieren waarop het college van Burgemeester en Wethouders dit aan wil pakken is het opkopen van panden samen met een aantal organisaties. De voorwaarden waaronder de gemeenteraad dat goed zou moeten keuren werden aan ons voorgelegd in een raadsvergadering begin december.
Dat klinkt goed zou je denken, maar na bestudering van een van de voorwaarden hebben we als ChristenUnie besloten om dit eens nader onder de loep te nemen. Het college wil panden opkopen om daarna een gewenste culturele of maatschappelijke organisatie te huisvesten. Maar de omschrijving laat ruimte om er dan vervolgens een nachtclub of een poppodium te gaan runnen. Helpt dit om een andere sfeer en enige rust op de wallen te krijgen? Wij denken van niet.
We hebben dan ook in de raad een amendement op dit voorstel ingediend waarbij wij aankoop alleen een goed idee vinden als het desbetreffende pand dan een woonfunctie of een maatschappelijke functie (huisarts, apotheek e.d.) zal krijgen. Dus enige beperking van toekomstig gebruik om het doel van de aankoop ook daadwerkelijk te halen.
Dit amendement is door een aantal oppositiepartijen gesteund, maar de coalitie hield de rijen gesloten en daarmee zien we een deel van uw belastinggeld een kant oprollen die ongewenst is wat ons betreft.